14. února 2012

Termolisy - nenápadní pomocníci

Ze světových veletrhů se na nás pořád valí zprávy o tom, která tiskárna je nejrychlejší, nejekologičtější nebo má nejvíc barev. Není to už trochu nuda? Pojďme se podívat na jiné technologie, jež také pomáhají reklamním dílnám. Na mysli máme termolisy.

Termolis má možná ještě teď v dílně každý, kdo se signmakingem začínal těsně po revoluci, v divokých devadesátých letech. Tehdy ještě žádné solventní tiskárny nebyly, a už vůbec ne sofistikované stroje, které tisknou digitálně rovnou na tričko. A sítotiskový karusel není pro každého dostupný ani teď. Na malé série reklamního textilu tak termolisy zůstávají vhodnou volbou i dnes. Dá se říct, že tato technologie vůbec nestárne. Jinak řečeno, co fungovalo před dvaceti lety, bude stejně dobře fungovat i nyní.
CO S TÍM V JEDNADVACÁTÉM STOLETÍ?
Tato otázka může asi napadnout po přečtení úvodu každého. Je to logické, ale vždyť automobil je také pořád v podstatě plechová krabice na čtyřech kolech. A stejné je to s termolisy. Jejich účel je pořád jasně daný, ale za posledních několik pětiletek prošly určitým vývojem. "Termolisy jsou určeny k aplikaci textilních fólií na textil a k sublimaci - přenosu grafiky (barev) ze sublimačního papíru na textil," říká Zuzana Urbanová, marketingová asistentka společnosti Spandex pro východní Evropu. Ač volí Pavel Osten z Bitconu jinou terminologii, má stejný názor: "Jsou určeny k nažehlování transferových materiálů, jako jsou nažehlovací fólie, transferové papíry, transfery připravované sítotiskem a podobně."
LID TO CHCE
Není pochyb o tom, že ač se o termolisech příliš nemluví, patří mezi takzvané dělníky signmakingových dílen. A není divu. Když bude chtít parta z hospody nebo firma o pěti zaměstnancích vyrobit trička s jednotným potiskem, asi těžko půjdou k sítotiskovému velkovýrobci. A na takové zakázky se málokomu vyplatí kupovat digitální tiskárnu na přímý potisk triček. "Ať už výrobce reklamy používá vyřezávací plotr, digitální tiskárnu, barevnou kopírku, nebo sítotiskařskou dílnu, může termolis, respektive nažehlovací lis - přestože se jedná o poměrně jednoduché a z hlediska obsluhy i finančně nenáročné zařízení -, významně rozšířit portfolio výrobků a stát se důležitou součástí výroby reklamy," říká Zuzana Urbanová a dodává: "Motivy na tričkách, čepicích, loga na pracovních oděvech jsou žádanou formou reklamy nebo například různé typy vlajek nesoucí plnobarevnou grafiku či jiná reklamní sdělení jsou dalšími atraktivními výrobky."
Na otázku, proč by si měl výrobce reklamy termolis pořídit, odpovídá i Pavel Osten: "Aby mohl svým zákazníkům nabízet službu, která je stále velmi žádaná."
MOC TO NESTOJÍ
Malí, nebo řekněme spíše lokální, výrobci reklamy počítají často každou korunu. Nicméně právě termolisy patří mezi základní vybavení, které příliš nestojí a dokáže se samo rychle zaplatit. Základní modely, jež většinou bohatě dostačují na nejčastější aplikace, stojí už kolem 25 tisíc korun. To potvrzuje i Pavel Osten: "Většině reklamních agentur postačují lisy základní řady v částce 22-35 tis. korun bez DPH." A to, jak uznáte, není zase tak velká investice. V podstatě jedno dobře vybavené kancelářské PC. Termolis má tu výhodu, že na něm účetní nebude hrát v pracovní době solitaire. Tedy pokud zrovna obsluha nebude potřebovat nové tričko.
SMYSL TO MÁ
Základní otázka může znít, zda má vůbec smysl v dnešní době pokročilých technologií pořizovat něco tak, řekněme, analogového? To záleží čistě na vás. Ano, digitální technologie posunuly náš obor o tolik dál, ale na druhou stranu, kde bychom byli bez analogových technologií? Takový laminátor třeba. V signmakingu nepostradatelný, a přesto jakoby "zastaralý." A stejným případem je i termolis. "Jak již vyplývá z výše uvedeného, termolisy rozšiřují možnosti výrobce reklamy a v kombinaci právě s digitálním tiskem mohou dodat pro výrobce reklamy a jeho zákazníky nový rozměr. Představte si grafiku vytvořenou na vašich současných zařízeních. Můžete ji aplikovat na množství podkladů - papír, dřevo, desky z plastů a kovů, výkladní skříně, auta, či dokonce letadla. Tak proč ne i na textil?" pokládá řečnickou otázku Zuzana Urbanová. S tím souhlasí i Pavel Osten: "Jakýkoliv digitální tisk, který chcete přenést na textil, fixujete pomocí lisu nebo nějakého tepelného zařízení. Takže nejenom pro řezanou grafiku, ale i pro tištěnou je lis nezbytností."
Nicméně aby termolis splnil to, co od něj očekáváte, je potřeba dodržovat pár základních pravidel. "Musíte dodržovat aplikační nastavení a parametry pro správnou aplikaci," říká Zuzana Urbanová. Praktickou radu má i Pavel Osten: "Hlavně se nespálit o topnou desku, ale to si člověk rychle zapamatuje."
To jistě není špatná rada a my vám můžeme jen doporučit se jí držet. Pak už jen můžeme apelovat na vašeho obchodního ducha s poznámkou, že na nejlevnějším tričku příliš velkou marži nezískáte. Stejně jako ve všech jiných segmentech reklamy se i na termolisech dělají největší objemy na těch nejlevnějších věcech, nicméně největší marže mají vždycky zakázky s velkou přidanou hodnotou. Je mnoho klientů, kteří si od vás rádi nechají poradit.
Václav Loubek

Rádce signu

Princip fungování nažehlovacích termolisů
Tlakem a teplem jsou barva ze speciálního papíru pro tepelný přenos nebo samotný nažehlovaný materiál - označovaný jako flock, flex - přenášeny na textil (bavlnu, syntetické materiály).
Vyřežte nápis, logo, případně motiv z nažehlovací fólie anebo vytiskněte jakoukoliv grafiku na papír pro tepelný přenos či přímo na nažehlovací fólii sítotiskem, případně pomocí vaší tiskárny či kopírky. Odstraňte přebytečný materiál - jako vždy.
Nyní stačí mít po ruce nažehlovací lis a žádaný podkladový materiál a můžete vytvářet poutavé produkty, které si zákazníci určitě oblíbí. Přestože se mluví o nažehlování, obyčejnou žehličkou se nedá nahradit. Na vytvoření kvalitního a stabilního výrobku je totiž potřebná nejenom vysoká teplota, ale i vysoký a hlavně rovnoměrný tlak na celé ploše.
Víceméně se to dá zjednodušit na to, že hotový transfer (řezaná naž. fólie, tisková naž. fólie...) umístíte na předžehlený textil a zalisujete dle správných parametrů.

SI0805_37.jpg
 

Autor/ři: 
Václav Loubek

Žádné komentáře: